آشنایی با نسل جدید اینورترهای نچسب یوز

11 فوریه 2023

آشنایی با ایــنورتر جوشکاری نسل جدید

فناوری سوئیچینگ و پیشرفت قطعات نیمه هادی موجب شد ترانس های حجیم، سنگین، کم بازده (پرمصرف) جای خود را به اینورترهای جوشکاری امروزی بدهند. اینورترها علاوه بر سبک و کوچک بودن دارای بازدهی بالاتری می باشند. اینورترهای امروزی علاوه بر کنترل و نمایش دقیق جریان خروجی، دارای مدار حفاظت در برابر اضافه جریان، اضافه حرارت و… می باشد.

خانواده بزرگ اینورترهای جوشکاری یوز با تنوع محصول بالا، تمام نیازهای کاربر اعم از صنعتی و خانگی را پاسخگو میباشدو امکان انتخاب دستگاه با توجه به نیاز کاربر را سهولت بخشیده است.

این خانواده دارای اینورتر با رنج جریانی ۱۶۰ ، ۲۰۰ ، ۲۳۰ ، ۲۵۰ و ۳۰۰ آمپر خانگی  با برند (yooz)،و همینطور ۲۰۰ ، ۳۰۰،۲۵۰ و۴۰۰  آمپر صنعتی با برند (sms, fujita, feeng bao )میباشد.

تمام اینورترهای خانواده یوز دارای  دو ولوم current  (جریان) و arc force (اصطلاحا عمق جوش) می باشند. البته برخی از اینورترهای جدید این خانواده دارای ولوم hot start(شروع گرم) و مدار آنتی استیک (نچسب)نیز می باشد.

ولوم current  : تنظیم اصلی جریان خروجی توسط این ولوم انجام می شود و با تغییر آن رقم نمایشگر تغییر می کند.

ولوم arc force  : در صورت کاهش طول قوس ( کم شدن فاصله الکترود و قطعه کار) ولتاژ خروجی دچار افت شده و عمق حوضچه مذاب کاهش پیدا می کند. با افزایش ولوم arc force جریان خروجی ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می یابد که مانع چسبیدن الکترود به قطعه کار و ثابت ماندن توان اعمالی به خروجی می گردد.

ولوم hot start :  گاهی در ابتدای شروع جوشکاری و سرد بودن الکترود (بعضا رطوبت گرفتن آن) برقراری قوس مطلوب مستلزم چسباندن چندین باره الکترود به قطعه کار می باشد که این کار کیفیت ابتدای جوشکاری را کاهش می دهد. با تنظیم این ولوم شما جریان خروجی را در هر آمپری که تنظیم کرده باشید ابتدا برای چند ثانیه جریان از حداکثر شروع شده و با کاهش تدریجی به جریان تنظیمی توسط ولوم current می رسد و منجر به گرم شدن الکترود ونچسبیدن آن به قطعه کار حین برقراری قوس می گردد.

آنتی استیک Anti stick: در صورت چسبیدن الکترود به قطعه کار، دستگاه اتصال کوتاه می شود و در صورت تداوم این حالت، قطعات داخلی متحمل فشار و حرارت بالایی می شود و احتمال آسیب دیدن دستگاه بسیار زیاد است. در اینورترهای دارای آنتی استیک پس از چسبیدن الکترود به قطعه کار و سپری شدن چند ثانیه مدار آنتی استیک با قطع جریان خروجی وارد عمل شده و از دستگاه حفاظت می کند. در این مدل دستگاه امکان برش با دستگاه وجود ندارد.

 

گرد آورنده : مهندس محسن وریرنار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *